“(Cijfermatige) kennis van de deelnemende verenigingen, zorgt ervoor dat wij ze optimaal kunnen ondersteunen.”

Annemiek de BontDatabase marketeer

“(Cijfermatige) kennis van de deelnemende verenigingen, zorgt ervoor dat wij ze optimaal kunnen ondersteunen.”

Annemiek de BontDatabase marketeer

Elk jaar doen er tussen 5.000 en 6.000 verenigingen mee met de Grote Clubactie. De deelnemers bestaan niet alleen uit grote sportclubs. De verenigingen variëren van kleine schaakverenigingen, de gymnastiekdames die op woensdagochtend samen sporten, paardensportverenigingen tot grote zwemverenigingen en hockeyclubs. Er doen maar liefst 98 verschillende type verenigingen mee.

“Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat we relevante informatie aanbieden, zodat de vereniging geen inkomsten misloopt.”

Informatie die bij je past

De diversiteit aan deelnemers geeft ons de uitdaging om de actie voor iedereen toegankelijk te maken. Naar mate we meer van een vereniging weten, des te beter we informatie kunnen aanpassen zodat hij echt toegespitst is op een specifieke vereniging. Aan ons dus de belangrijke taak om ervoor te zorgen dat we relevante informatie aanbieden, zodat de vereniging geen inkomsten misloopt.

“De samenstelling van leden is een belangrijk onderdeel in het opzetten van de actie.”

Inmiddels weten we dat een tennisvereniging meer heeft aan inzichten van andere tennisverenigingen dan bijvoorbeeld een succesverhaal van een muziekvereniging. Een nieuwe deelnemende club wil meer informatie ontvangen dan een club die al vijf jaar op rij mee doet.
Ook de samenstelling van leden is een belangrijk onderdeel in het opzetten van de actie. Een voetbalvereniging met honderden jeugdleden heeft immers andere uitdagingen en behoeftes dan een klein koor met enkel volwassen leden. Op basis van deze informatie proberen wij al die gegevens te bundelen zodat we de (toekomstige) deelnemers nog beter kunnen helpen.

Vernieuwingen die bijdragen aan een succesvolle actie

We gebruiken onze kennis en data ook om verbeteringen door te voeren in bijvoorbeeld de bestaande verkoopmethodes. Om te zorgen voor een hogere opbrengst, is het belangrijk dat de verkopers gemotiveerd zijn en blijven. Dit jaar hebben we een aantal vernieuwingen kunnen doorvoeren die de verenigingen hierbij helpen.

“Verkopers kunnen dit jaar inloggen op een eigen verkooppagina waar ze de actie volgen en beleven op persoonlijk niveau”

Zo kunnen verkopers dit jaar inloggen op een eigen verkooppagina waar ze de actie volgen en beleven op persoonlijk niveau. Door gegevens en verkoopdata aan elkaar te koppelen kunnen zij bijvoorbeeld hun persoonlijke lotenmeter zien, badges verdienen en de stand binnen het team en op de club volgen. Ook is er de mogelijkheid om een e-mailnotificatie aan te zetten, zodat ze bij ieder verkocht lot een melding krijgen. Iedere verkoper krijgt een persoonlijke inlogcode zodat de persoonlijke lotenmeter etc. alleen voor hem of haar zichtbaar is. Deze ontwikkeling verhoogt de betrokkenheid en daarmee ook de motivatie om de actie tot een succes te maken.

AVG en Privacy spelen een belangrijke rol

Zowel verenigingen als de Grote Clubactie hebben een grote verantwoordelijkheid in het beheer en de verwerking van data. De Grote Clubactie biedt hiervoor een beveiligde, ‘Mijn Grote Clubactie’, omgeving aan zodat de privacy van de leden hierbij wordt gewaarborgd. Zodra de persoonlijke verkooppagina wordt ingezet voor de lotenverkoop is de informatie van de verkoper ook niet zomaar zichtbaar voor iedereen. De koper ziet enkel de voornaam plus eerste letter van de achternaam van de verkoper wanneer zij een lot willen kopen. Alleen bij een aankoop van een lot is de achternaam van de verkoper zichtbaar op het bankafschrift van de koper. Dit is noodzakelijk zodat de koper kan zien van wie ze het lot hebben gekocht en daarmee dus ook de afschrijving herkent.

Met de kennis van nu zorgen we er dus voor dat de Grote Clubactie nu al 49 jaar dé manier is om extra inkomsten te werven. Met trots kunnen we dan ook zeggen dat dit Nederlands grootste fondsenwervende actie voor amateurverenigingen is.

Willen jullie de Grote Clubactie op de vereniging succesvoller maken en de leden nog meer motiveren? Dan kan de persoonlijke verkooppagina jullie hier goed bij helpen.