Vraag en antwoord

Het coronavirus heeft een flinke impact op de samenleving. Helaas wordt ook het verenigingsleven getroffen. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat de situatie snel verbetert.

Wij vertrouwen erop dat jullie op 19 september gewoon met z’n allen geld kunnen ophalen voor jullie vereniging met de Grote Clubactie. Mocht t.z.t. blijken dat de situatie onveranderd is dan zullen we een passende oplossing voor de actie aanbieden.

Ja, je kunt jouw vereniging gewoon inschrijven. Als je interesse hebt in de Grote Clubactie dan raden wij het juist aan om jouw vereniging in te schrijven. Na inschrijving houden wij jou namelijk op de hoogte en hoef je alleen maar je e-mail te checken voor veranderingen en updates rondom de actie.

Ja, je kunt gewoon alvast een bestelling plaatsen. Mocht t.z.t. blijken dat de situatie onveranderd is, bestaat uiteraard de mogelijkheid om jullie bestelling kosteloos te annuleren.

Ook als je al een bestelling hebt geplaatst en t.z.t. blijkt dat de situatie onveranderd is, bestaat uiteraard de mogelijkheid om jullie bestelling kosteloos te annuleren.

Indien de incasso van jullie bestelling al heeft plaatsgevonden en de situatie is onveranderd, dan worden de gelden t.z.t. terugbetaald.

Kijk voor alle andere vragen hieronder in onze veelgestelde vragenlijst.

Gebruik het filter om sneller een antwoord op jouw vraag te vinden. Geen antwoord gevonden? Neem contact op met onze servicedesk.

Je klikt op de betreffende aankoop en vervolgens zet je het lotenaantal op 0. Dit kan alleen als de incasso nog niet heeft plaatsgevonden.

De loten die Online zijn aangekocht, dus via de website, bierviltje en poster tref je aan bij de Statistieken achter de inlog in je “mijnGroteClubactie-omgeving”.

Losse, ook wel contante loten, dien je NIET te regsiteren op de website.

Indien een lot gestorneerd is dien je deze, afhankelijk van de storneringsreden, opnieuw in te voeren bij de verkochte loten. Daarna voeren wij de incasso weer uit. Gestoneerde loten gaan alleen opnieuw mee in de incasso als ze opnieuw zijn ingevoerd.

Op woensdag 11 december vond onder toeziend oog van notaris mr. M.E.F. Ploum de trekking van de Grote Clubactie 2019 plaats en de uitslag is bekend. De trekkingsuitslag kun je vinden bij prijzen-uitslag

Vanaf donderdag 12 december 2019, een dag na de trekking, is de trekkingsuitslag te vinden op de website. Met behulp van de Lotchecker of het PDF-overzicht kun je dan je lot checken. Ga direct naar de Prijzen en Uitslag pagina

Let op: onderstaande uitleg is niet geldig voor de prijzen van Smartphoto en Greetz
Heb je het lot gekocht via eenmalige machtiging? Als je het lot hebt betaald via een eenmalige machtiging, hoef je niets te doen. Binnen zes weken ontvang je de prijs thuis. Wanneer je een geldprijs hebt gewonnen, dan wordt het bedrag op jouw rekening gestort.

Heb je het lot contant betaald? Als je het lot contant hebt betaald, dan heb je een papieren lot ontvangen. Maak een kopie van het lot voor jezelf en stuur het origineel naar: Nationale Grote Clubactie, Postbus 440, 5000 AK Tilburg. Vermeld in een begeleidende brief in blokletters jouw naam en adres. Binnen zes weken ontvang je de prijs thuis. Wanneer je een geldprijs hebt gewonnen, dan wordt het bedrag op jouw rekening gestort.

Heb je met een papieren lot een van de volgende prijzen gewonnen?

• € 100.000,- • Auto Volkswagen up • Reischeque Vacanceselect • Fiets Matrabike • Minicruise New Castle met DFDS voor 4 personen

Stuur dan naast je NAW-gegevens en je originele lot ook een kopie van je identiteitsbewijs mee en je IBAN (IBAN alleen indien je een geldprijs hebt gewonnen).

Heb je een prijs van Greetz of Smartphoto gewonnen dan hoef je niets op te sturen. Om je prijs te innen heb je alleen je controlecode nodig.

  1. Heb je het lot gekocht via eenmalige machtiging? Tussen 12 en 16 december heb je van ons een bijschrijving van € 0,01 ontvangen op het rekeningnummer waarvan het lot destijds geïncasseerd is. In de omschrijving van deze bijschrijving kun je de controlecode vinden. Deze controlecode bestaat uit maximaal 7 karakters.
  2. Heb je het lot contant betaald? De controlecode staat links onderaan op je lot naast de barcode. De controlecode bestaat uit maximaal 7 karakters. (Let op: je hoeft je lot bij een prijs van Greetz of Smartphoto dus niet op te sturen naar de Grote Clubactie)

Ja, iedereen, van elke leeftijd, mag loten verkopen. Wel zijn sommige verkoopmethodes meer geschikt voor jonge lotenverkopers (denk aan de verkoopmethodes: eenmalige machtiging en contant). Terwijl andere verkoopmethodes ideaal zijn voor volwassen leden binnen je club (denk aan de verkoopmethodes: Superlot en Online). Klik hier voor meer info over de verkoopmethodes.

In het overzicht ‘Verkochte loten’ kun je filteren op status (in behandeling, gelukt of mislukt). Als je kiest voor ‘mislukt’, krijg je een overzicht van alle gestorneerde loten.

Storneringsreden: Als je met je muis op het rode kruisje gaat staan, verschijnt de storneringsreden. Voor een overzicht met uitleg van alle storneringsredenen vind je bovenaan de pagina ‘Verkochte loten’ een linkje ‘Hoe werkt het?’.
Hier staat de volledige tabel met toelichtingen. Voorbeeld: bij ‘Onvoldoende Fondsen’ kun je het lot nogmaals invoeren, zodat de Grote Clubactie nog een tweede incassopoging kan doen. Bij ‘Rekeningnummer onjuist’ kun je via de verkoper contact zoeken met de koper en het juiste rekeningnummer opvragen. Ook dan kun je deze aankoop nogmaals invoeren.

Verkochte Superloten registreer je, net als verkochte loten via eenmalige machtiging, in ‘Mijn Grote Clubactie’ bij ‘Verkochte loten’. Kies voor de blauwe button ‘Superlot toevoegen’ en voer alle gegevens van de koper hier in (bekijk Superlot aankoopformulier voor alle gegevens).

  1. Kies je voor betaalmethode contant? Dan betaalt de koper van het Superlot € 150,- aan jullie vereniging (contant betalen of naar jullie overmaken) en stuurt de Grote Clubactie na het invoeren van het Superlot de 50 papieren loten naar de koper. Vervolgens incasseren wij bij jullie vereniging € 34,- (20% van de opbrengst en € 4,- verzendkosten van de papieren loten).
  2. Kies je voor betaalmethode eenmalige machtiging? Dan incasseert de Grote Clubactie € 150,- bij de koper van het Superlot. De koper ontvangt dan 50 lotnummers op zijn of haar bankafschrift. De Grote Clubactie keert per Superlot € 120,- (=80% van de opbrengst) uit aan de vereniging, minus € 0,10 incassokosten.

Iedere vereniging kan gratis gebruik maken van een eigen online omgeving waar kopers eenvoudig en snel loten kunnen kopen.

  • De link naar jullie clubpagina kun je vinden in ‘Mijn Grote Clubactie’ bij ‘Online verkoop’ onder ‘Stap 1’. Deze link kan simpelweg gedeeld worden via social media en andere online kanalen.
  • Je kunt bij ‘Stap 2’ ook een persoonlijke verkooplink voor jullie verkopers aanmaken en hen via deze e-mailtool de persoonlijke link toesturen. Zo kun je precies zien welke verkoper hoeveel loten online heeft verkocht.

Ja, personen woonachtig in Nederland met buitenlandse IBAN-rekening mogen meespelen met onze loterij.

Op onze huidige machtigingsformulieren en op onze website kunnen echter geen BIC-nummers worden ingevoerd. De BIC-nummers hebben wij nodig om van een buitenlands rekeningnummer te kunnen incasseren.
Als tijdelijke oplossing willen we daarom vragen om de ingevulde machtiging (met NAW-gegevens) met het BIC-nummer en het IBAN-nummer naar ons te mailen op info@clubactie.nl.

Let op! Vergeet niet om het registratienummer en/of de naam van de club waarvoor wordt meegespeeld te vermelden. Wij verwerken de machtiging dan in ons systeem. Woon je in het buitenland en heb je een Nederlands IBAN? Dan kun je niet meespelen in onze loterij. In onze vergunning is vastgesteld dat alléén mensen (18+), die woonachtig zijn in Nederland, mogen meespelen in de loterij.

Deelnemende clubs die met eenmalige machtiging, online lotenverkoop en Superloten (via eenmalige machtiging) hebben meegedaan, ontvangen de opbrengst van de loten rond 31 januari 2020 op hun rekening. Bekijk hier de berekening van de afdracht.

Filter eerst op plaatsnaam om de zoekresultaten te beperken. Is er dan nog geen resultaat? Neem dan contact op via info@clubactie.nl

Bij de statistieken pagina in de Mijn Grote Clubactie-omgeving staat een blok met extra verkochte loten. Hier zijn deze verkochte loten zichtbaar. Details (zoals naam van de verkoper / referentie) over de aankoop zijn niet zichtbaar omdat deze vanuit een nieuw systeem komen.

De verenigingsgegevens zijn opgehaald uit de Mijn Grote Clubactie-omgeving. Voor de plaatsnaam is uitgegaan van de vestigingsplaats van de vereniging. Deze gegevens kon de vereniging tot 4 september nog zelf aanpassen. Na die periode kunt u wijzigingen doorgeven via info@clubactie.nl en dan passen wij dit aan.

Bij de statistieken pagina in de Mijn Grote Clubactie-omgeving staat een blok met extra verkochte loten. Hier is dit zichtbaar. Details over de aankoop zijn niet zichtbaar omdat deze vanuit een nieuw systeem komen.

De nieuwste smartphones hebben tegenwoordig de mogelijkheid om direct vanuit de camera-functie een QR-code te scannen. Hier heb je dus geen aparte QR-code scanner App voor nodig. Je kunt ook direct gaan naar www.clubactie.nl/gemist.

Nee, de QR-code dient alleen als link naar het webformulier om een lot te kopen. Zo kunnen kopers snel naar de website www.clubactie.nl/gemist. De betaling van een lot gaat via een eenmalige machtiging en dus niet via internetbankieren.

Verkochte loten kunnen vanaf half september tot begin december worden afgeschreven van je rekening, afhankelijk van het moment waarop de vereniging jouw verkochte lot heeft verwerkt.

Als je een lot koopt met eenmalige machtiging ontvang je geen fysiek lot, maar staat het lotnummer op je bankafschrift bij de afschrijving van het gekochte lot.

Loten van de Grote Clubactie zijn één jaar geldig. De loten van 2019 zijn geldig tot en met 11 december 2020. (De loten van 2018 waren geldig tot en met 12 december 2019.)

Heb je loten gekocht van een vereniging tijdens de Grote Clubactie, maar per ongeluk de incasso gestorneerd? Je kunt dan opnieuw online loten kopen en zo alsnog een vereniging steunen!
Hoe doe je dit? Ga naar de online verkooppagina, vul hier in van welke vereniging (en eventueel van welke verkoper) je loten wilt kopen en laat je persoonlijke gegevens achter. Bevestig vervolgens de aankoop en ontvang direct hierna je gekochte loten in je mail. Makkelijk en snel! Je kunt tot en met 2 december een lot kopen via de online verkooppagina.

Let op! Na 2 december 2019 is het niet meer mogelijk om dit jaar online een vereniging te steunen. De online verkoopomgeving is weer beschikbaar vanaf de start van de Grote Clubactie in 2020.

Verkoopboekjes dien je, wettelijk bepaald, een jaar te bewaren. De verkoopboekjes van 2019 dien je te bewaren t/m 12 december 2020.

Heb je jouw inloggegevens niet meer? Bel 013 – 455 28 25 of mail naar info@clubactie.nl. Vermeld wél altijd, indien mogelijk, je registratienummer.

Heb je nog géén bestelling geplaatst voor de Grote Clubactie 2020? Dan kun je het rekeningnummer van jouw vereniging eenvoudig wijzigen als je een eerste bestelling plaatst. Je past dan in de bestelprocedure (bij betaalgegevens, bij stap 2) de tenaamstelling en het rekeningnummer aan en klikt op ‘bestelling versturen’. Het rekeningnummer is dan direct aangepast in ons systeem. Je ziet het juiste rekeningnummer vervolgens ook terug bij jouw ‘Clubgegevens’ in je online inlogomgeving.

Heb je al een bestelling geplaatst voor de Grote Clubactie 2020? Om het rekeningnummer van jouw vereniging te wijzigen na het plaatsen van een bestelling, kun je mailen naar info@clubactie.nl. Vergeet daarbij niet om een bewijs van het betreffende rekeningnummer toe te voegen, bijvoorbeeld een kopie/scan van je bankafschrift waarop naam en rekeningnummer zichtbaar zijn. Het team van de Grote Clubactie zal na controle de wijziging doorvoeren en de wijziging aan jou bevestigen.

Deze krijgt de clubcoördinator begin oktober, per mail, van de Grote Clubactie.

Deze blijven in behandeling (klokje) staan tot het moment dat de eerstvolgende incasso heeft plaatsgevonden. Incasso’s van de Grote Clubactie vinden plaats in de nacht van zondag op maandag en in de nacht van woensdag op donderdag tijdens de actieperiode (14 september 2019 t/m 11 december 2019).

Je kunt een factuur voor het Superlot vinden onder de ‘Downloads’ in Mijn Grote Clubactie. Log in op onze website met je gebruikersnaam en wachtwoord en klik op ‘Downloads’.

De Grote Clubactie 2020 gaat landelijk van start op zaterdag 19 september 2020. Vanaf dat moment mogen de loten verkocht worden.

Een vereniging kan zich inschrijven via het inschrijfformulier op onze website.

Let op! Vergeet niet na je inschrijving je bestelling te plaatsen.

De grootte van een vereniging maakt niet uit. Zowel grote als kleine verenigingen doen mee aan de Grote Clubactie.

Nee, een KvK-nummer is niet nodig.

De eerste dagen na de trekkingsuitslag kan het zeer druk zijn in de lotchecker waardoor je er niet altijd doorheen komt. Wil je toch direct je lot checken dan kun je ook gebruik maken van de trekkingsuitslag-PDF.

Indien er € 0,01 gestort is op uw rekening, afkomstig van de Grote Clubactie, wil dat zeggen dat u een prijs heeft gewonnen in de Grote Clubactie loterij. Bij de omschrijving van deze excasso staat uw winnende lotnummer en controlecode. Deze combinatie heeft u nodig om uw prijs te verzilveren.

Het kan gebeuren dat:

  1. De vereniging vergeten is uw machtiging te verwerken
  2. De lotenverkoper te laat is geweest met het inleveren van het boekje, waardoor de vereniging de machtiging niet meer heeft kunnen verwerken.
  3. Er een stornering is geweest omdat de rekening niet toegankelijk was voor een afschrijving door bijvoorbeeld te weinig saldo, een incassoblokkade e.d.

Daardoor heeft er geen incasso plaatsgevonden en is er dus geen afschrijving geweest van uw rekening.

Als je een lot koopt met eenmalige machtiging ontvang je geen fysiek lot, maar een bedankbriefje. Het lotnummer staat bij de afschrijving op je bankafschrift zodra het bedrag geïncasseerd wordt.

Heb je een lot gekocht met eenmalige machtiging via het verkoopboekje of de online verkooplink? Dan tref je het lotnummer aan op het bankafschrift bij de omschrijving van de incasso. Heb je een papieren lot contant gekocht? In dat geval kun je het lotnummer gewoon op je gekochte lot vinden.

Je kunt op verschillende manieren loten verkopen. Dit kan met papieren loten, eenmalige machtiging of via de online methode. Bekijk hier alle verkoopmethodes

Wanneer je voor je vereniging loten verkoopt, ontvang je van je vereniging een 20-loten voucher als je 20 loten of meer verkoopt. Je kunt je ook opgeven voor verschillende win-acties van de Grote Clubactie. Wat je hiervoor moet doen kun je lezen op pagina Win-acties.

Het kan zijn dat verenigingen zelf een verkoopwedstrijd organiseren of een vergoeding ter beschikking stellen. Dit is voor iedere vereniging vrij om te bepalen.

De Grote Clubactie eindigt in december, maar je bepaalt natuurlijk zelf als je eerder wilt stoppen met het verkopen van loten. Het kan ook zijn dat je vereniging de actie eerder stopzet. Lever na afloop van het verkopen je materialen weer in bij je vereniging