“De Grote Clubactie, al 50 jaar een begrip in Nederland.”

Frank MolkenboerDirecteur

“De Grote Clubactie, al 50 jaar een begrip in Nederland.”

Frank MolkenboerDirecteur

Transparant, toegankelijk, doelgericht en functioneel. Zo hadden de oprichters Pierre Claessens en Gerrit van den Broek de geldinzamelingsactie voor Tilburgse verenigingen in 1972 bedoeld. En zo werken we, nu 50 jaar later, nog steeds. En daar zijn we trots op! Met samenwerkingspartners en duizenden verenigingen maken we jaarlijks een succes van de Grote Clubactie.

“Ik mag mij al een decennium lang bezig houden met ‘de achterkant’ van deze loterij.”

Dit jaar wordt het mijn 10e Grote Clubactie als directeur van deze mooie organisatie. In mijn jeugd als lid van de plaatselijke voetbalclub en later tijdens mijn opleiding aan het CIOS en de daaraan gekoppelde vele stagemomenten binnen het verenigingsleven, was ik de Grote Clubactie al vele malen tegengekomen. Eerst als lotenverkoper en later als verlengstuk van de clubcoördinator, als trainer om de jeugdleden enthousiast te maken. Maar nu mag ik mij al een decennium lang dagelijks bezig houden met de “achterkant” van deze loterij.

Bij mijn indiensttreding werd mij op feestjes vaak gevraagd of dit toch wel een betaalde baan was én of ik mij, samen met de 10 medewerkers van de Stichting, wel een heel jaar lang bezig kon houden met een loterij die in het najaar slechts enkele weken zichtbaar is. Nou dat lukt prima!

Van lokaal initiatief naar een reeds jarenlang nationaal begrip

Wat ooit begon vanuit een Tilburgse kapperszaak waar verenigingen loten konden afhalen in ruil voor een artikel in de prijzenpot (van koffiemok tot broodrooster en van een voetbal tot een trainingspak), is de Grote Clubactie uitgegroeid tot een niet meer weg te denken vorm van fondsenwerving met een opbrengst van meer dan 10 miljoen euro.

De loten werden in de beginjaren verkocht voor 1 gulden en daarvan werd 20 cent afgedragen aan de organisatie. De overige 80 cent was voor de club en daarmee een mooie inkomstenbron voor het verenigingsleven. Voor de 20 cent die de club afdroeg aan de organisatie werd de hoofprijs ingekocht. Een vliegreis naar Fuengirola voor het hele gezin. Nu 50 jaar later hanteren we nog altijd een verdeling waarbij 80% van de lotprijs voor de club is!

“Uniek zijn we inmiddels in ons hybride systeem.”

Anno nu lukt het ons nog altijd om de kosten voor de loterij onder die 20% te houden. Mede daarom zie je ons niet als sponsor van grote landelijke Tv-programma’s of in een stormvloed aan commercials op radio en televisie. Naast het organiseren van het prijzenpakket met afgelopen jaar een waarde van ruim 2,2 miljoen euro, het verkrijgen en behouden van de loterijvergunning, het informeren van het Nederlandse verenigingsleven en het bekostigen van de infrastructuur en de personele invulling, gaat er de laatste jaren ook heel wat geld zitten in de transitie naar steeds geavanceerdere digitale verkoopmethodes. Uniek zijn we inmiddels in ons hybride systeem waarbij verenigingsleden nog altijd van deur tot deur gaan, maar inmiddels ook eenvoudig ‘wandelen’ van de ene mobiele telefoon naar het andere digitale device.

De onschatbare waarde van het verenigingsleven

De enorme toename van het aantal verkochte loten de afgelopen jaren, is een zeer welkome ontwikkeling en draagt bij aan de relevantie van onze loterijen. Maar voor ons als Grote Clubactie draait het niet om de lotenverkoop alleen. Het verenigingsleven zoals wij dat in Nederland georganiseerd hebben, met vrijwilligers die zich inzetten voor hun club, is van onschatbare waarde. Door de pandemie staat het verenigingsleven zwaar onder druk, maar merken we juist in deze tijd de waarde van het verenigingsleven voor onze maatschappij.

De Grote Clubactie draagt bij aan dit groot goed door jeugdige leden bewust te maken van het feit dat lid zijn van een vereniging. Dit betekent niet uitsluitend consumeren en papa of mama betaald de contributie wel. Door de verkoop van loten voor jouw club draag je bij aan het voortbestaan van jouw club. Uit al deze lotenverkopers ontpoppen zich de verenigingsvrijwilligers voor de toekomst en zien we ze later terug als leider, trainer, commissielid of bestuurder van de club.

Al 50 jaar supporter van de mooiste momenten

2022 is het jubileumjaar van de Grote Clubactie en mijn eerste lustrum. Het wordt vast en zeker een onvergetelijk jaar met hopelijk een fantastische opbrengst voor het Nederlandse verenigingsleven.

In 1982 nam de zanger Marc Winter een singeltje op voor de Grote Clubactie met de nog altijd aansprekende titel “Onze club gaat nooit verloren”; ook nu 40 jaar later nog altijd een zeer toepasselijke en motiverende titel.