“Als medewerker van de Grote Clubactie houd ik mij bezig met de online communicatie. Een onderdeel dat in deze tijd niet meer weg te denken is. “

Marjolein SchravenAdviseur Online Marketing & Communicatie

“Als medewerker van de Grote Clubactie houd ik mij bezig met de online communicatie. Een onderdeel dat in deze tijd niet meer weg te denken is. “

Marjolein SchravenAdviseur Online Marketing & Communicatie

Leden motiveren, omstanders betrekken, je Grote Clubactie promoten en je clubdoel communiceren? Je kunt het allemaal laten zien op social media. Een verenigingsactie valt of staat vaak met de bovenstaande onderdelen. We zien dat succesvolle verenigingen hier dan ook de nodige aandacht aan geven. 

Duizenden verenigingen zetten jaarlijks een verenigingsactie op om extra inkomsten te genereren. Deze inkomsten worden besteed aan nieuwe materialen, een clubfeest, activiteiten voor de jeugd of aan onderhoud van het complex. Dit geldt ook voor de Grote Clubactie, jaarlijks doen er ruim 5.000 verenigingen mee om verschillende redenen.

Als medewerker van de Grote Clubactie houd ik mij bezig met de online communicatie. Een onderdeel dat in deze tijd niet meer weg te denken is. De afgelopen jaren besteden we daarom ook steeds meer aandacht aan onze eigen social media kanalen. Dit doen we niet alleen om onze (nieuwe) volgers te informeren over de actie maar ook om het voor de deelnemende verenigingen nog makkelijker te maken.

“De Grote clubactie coördinatoren van de clubs gaan elk jaar meer re-posten om zo hun actie te promoten.”

Steeds meer verenigingen ook online actief

Elk jaar zien we een toename in de online activiteiten bij verenigingen. Berichten over deelname aan de actie en het delen van de online verkooplink komen steeds vaker voorbij op de tijdlijn. Rond de start van de actie en tijdens de verkoopperiode zetten we zoveel mogelijk berichten online die verenigingen makkelijk kunnen re-posten en met succes, 50% van ons bereik in het startweekend komt voort uit posts die viraal gaan. De Grote Clubactie coördinatoren van de clubs gaan elk jaar meer re-posten om zo hun actie te promoten en hun leden te informeren en motiveren.

“ Alleen al op TikTok werden er ruim 1.000 filmpjes gedeeld met leuke verkooptips en dansjes met verkoopboekjes. “

Afgelopen actiejaar werden er niet alleen door de clubcoördinatoren maar ook door hun leden actief social media berichten gedeeld. Alleen al op TikTok werden er ruim 1.000 filmpjes gedeeld met leuke verkooptips,
dansjes met verkoopboekjes en QR-codes.

Terwijl de verkoopboekjes en Superloten nog steeds één van de belangrijkste verkoopmaterialen zijn, zal de groei in de online loten verkoop zeker niet uitblijven. Voornamelijk de oudere jeugd geeft aan dat de lotenverkoop via WhatsApp de voorkeur heeft. Want wat is er nu makkelijker dan je eigen online verkooppagina te delen?

Een social media-kit voor clubcoördinatoren

Natuurlijk is niet iedereen even handig met social media of is er gewoonweg geen tijd voor. Ook voor deze clubs maken we het makkelijker om online zichtbaar te zijn. Naast het re-posten hebben wij de social media-kit die ze kunnen gebruiken. Dit is een pagina vol met social media afbeeldingen en teksten die zo 1 op 1 op hun kanalen gepubliceerd kunnen worden. Op deze manier proberen wij ervoor te zorgen dat steeds meer verenigingen de online weg vinden als onderdeel van hun Grote Clubactie. Want uit de resultaten is gebleken dat verenigingen die ook hun online kanalen inzetten, succesvoller zijn met hun actie. Met deze informatie op zak is de stap om je Clubactie ook online zichtbaar te maken eigenlijk niet meer weg te denken, toch?!

Ook aan de slag met het online promoten van je actie? Volg ons op Facebook, Instagram en/of Twitter en houdt onze website in de gaten voor de social media-kit.