Team Coolen Wedstrijdjudo
Oisterwijk

Tanja Merkx
Clubcoördinator

Online + Verkoopboekjes
Opbrengst € 10.320,-

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

Team Coolen, een vechtsportvereniging uit Oisterwijk heeft met de Grote Clubactie hun streefbedrag van € 5.000,- meer dan verdubbeld! Het doel was om meer op te halen dan de opbrengst van het jaar ervoor en dat is zeker gelukt. De opbrengst uit de Grote Clubactie is voor de vereniging een van de grootste inkomstenbronnen.

Deelname aan de Pilot

In 2019 was Team Coolen een van de 75 verenigingen die deelnam aan de pilot van de Grote Clubactie. Deze verenigingen konden met de nieuwe online verkoopmethode aan de slag. Tijdens de pilot werden de meeste loten nog steeds verkocht via het verkoopboekje en viel de online methode eigenlijk een beetje tegen.

Ook voor ouderen was het eigenlijk heel eenvoudig om online een lot te kopen.

Online groot succes

Afgelopen jaar deed de vechtsportvereniging weer mee en maakten ze opnieuw gebruik van de verkoopboekjes én online verkoop. ‘Omdat er tijdens de pilot niet veel online loten werden verkocht hadden we nu ook geen hoge verwachtingen’, vertelt Tanja Merkx, lid van de activiteitencommissie bij Team Coolen. Het tegendeel werd bewezen en tot enige verbazing werden er veel meer loten online verkocht. Ongeveer 1/3 van de recordopbrengst kwam voort uit de online verkoop via de QR-code en verkooplink. ‘Ook voor ouderen was het eigenlijk heel eenvoudig om online een lot te kopen’, zegt Tanja. Zo konden er coronaproof toch veel loten worden verkocht.

Mijn tip aan andere verenigingen is dan ook om je leden te motiveren door ze te belonen bij een bepaald aantal verkochte loten

Motiveren door te belonen

Vooral de jongste jeugd verkoopt veel loten bij de vereniging. De jonge judoka’s tussen de 4 en 12 jaar zijn fanatiek aan de slag gegaan met de lotenverkoop. Dat ze zo enthousiast waren kwam mede doordat elk lid, dat meer dan 15 loten verkocht, een avond mocht springen bij Jump XL (incl. arrangement), samen met een trainingsmaatje. Volgens Tanja werkte dit super goed als motivatie en hierdoor gingen iedereen nog meer zijn best doen. ‘Mijn tip aan andere verenigingen is dan ook om je leden te motiveren door ze te belonen bij een bepaald aantal verkochte loten’, verteld Tanja.

Nieuwe kleding

De vereniging probeert elk jaar een mooi doel op te stellen wat er met de opbrengst gedaan wordt. Afgelopen jaar was het doel om voor alle wedstrijdjudoka’s te voorzien van nieuwe wedstrijdkleding die gedragen konden worden tijdens de wedstrijden. ‘Hiermee creëren we een professionele uitstraling en het draagt bij aan het teamgevoel en samenhorigheid’, licht Tanja toe.

Steun jouw vereniging

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?