PSV Zwemmen
Eindhoven

Hugo Hendriks
Voorzitter Marketing & Communicatie commissie

Online – Verkoopboekjes – Superloten
Opbrengst € 3.270,-

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

PSV Zwemmen uit Eindhoven, een topsportvereniging waar plezier maken een belangrijk aspect is, heeft sinds lange tijd weer meegedaan aan de Grote Clubactie, en met succes! Er werd meer geld opgehaald dan vooraf verwacht en gehoopt en dat allemaal door de hulp van eigen leden van de zwemvereniging.

Ik denk dat het bij ons echt heeft geholpen dat we de leden zelf ook hebben betrokken bij de organisatie van de actie.

Organisatie

Er werd vooraf huiverig gedaan over deelname aan de Grote Clubactie. Het zou veel werk zijn volgens sommigen, maar toch hebben een aantal enthousiaste vrijwilligers en leden eigenwijs doorgezet, vertelt Hugo Hendriks, voorzitter van de Marketing en Communicatie commissie bij PSV Zwemmen. Deze commissie probeert met frisse en nieuwe energie extra inkomsten te genereren voor de vereniging. Een van de leden van de commissie heeft samen met twee jonge zwemmers de organisatie van de Grote Clubactie op zich genomen. Hugo: ‘Ik denk dat het bij ons echt heeft geholpen dat we de leden zelf ook hebben betrokken bij de organisatie van de actie. De leeftijdsgenootjes werden ‘in hun eigen taal’ gestimuleerd,’ vertelt Hugo.

‘De twee jonge zwemmers hebben onder andere een filmpje gemaakt dat op social media werd gedeeld, met als doelgroep alle leden van de zwemvereniging’, vertelt Hugo. ‘Het filmpje werd zo goed ontvangen dat het enthousiasme om loten te verkopen enorm groeide want iedereen had het erover.’

Steun jouw vereniging

We denken ook dat de leden online sowieso eerder bereid zijn om loten te verkopen dan wanneer ze langs de deur gaan.

Online verkoop

De meeste loten zijn verkocht via de persoonlijke link die elke zwemmer kreeg. Via deze link kon iedereen gemakkelijk en snel online een lot verkopen én kopen. ‘Tijdens de coronaperiode is dat natuurlijk extra gemakkelijk, maar we denken ook dat de leden op deze manier sowieso eerder bereid zijn om loten te verkopen dan wanneer ze langs de deur gaan’, vertelt Hugo. Ook heeft de zwemvereniging gebruik gemaakt van Superloten. Zodra er een Superlot werd verkocht, werd de koper in het zonnetje gezet middels een bericht met foto in een van de nieuwsbrieven.

Prijzenpakket

Om de leden zoveel mogelijk te motiveren om loten te verkopen voor hun vereniging heeft de commissie veel gebruik gemaakt van wat er vanuit de Grote Clubactie werd aangeboden. De 20-loten-actie is veel gecommuniceerd en ook werd er duidelijk kenbaar gemaakt dat wanneer iemand meer dan 40 loten verkocht, je kans kon maken op een Nintendo Switch. Zelf heeft de vereniging een lekkere attentie gegeven aan elk lid dat meer dan 5 loten verkocht. De beste verkoper van de vereniging kreeg een leuke prijs.

Tip voor nieuwe verenigingen

Hugo heeft een belangrijk tip voor verenigingen die jaren niet hebben meegedaan of nieuw zijn: ‘Als je nog niet hebt meegedaan, begin er gewoon aan! Leg de leden geen verplichting op om loten te kopen die ze dan zelf maar moeten zien te verkopen, maar stimuleer de leden op een positieve, enthousiaste manier!’

Steun jouw vereniging

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?