Sportclub HLC
Haarlem

Cerise van Egmond en Annemijn Booten
Clubcoördinatoren

Online + Verkoopboekjes
Opbrengst € 19.161,-

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

Sportclub HLC uit Haarlem doet al zo’n 20 jaar mee met de Grote Clubactie en het is elk jaar weer een groter succes. Hun streefbedrag van € 8.000,- werd dit jaar verdubbeld door de goede inzet van alle leden én het gebruik van de online lotenverkoop.

Verlanglijstje

HLC is een grote vereniging, met ongeveer 1.600 leden. Elk jaar kan de vereniging wel nieuwe materialen gebruiken en dat is een van de redenen dat zij meedoen met de Grote Clubactie. “De leiders mogen elk jaar een verlanglijstje inleveren met materialen die gewenst zijn in de gymzalen waar zij de lessen geven”, vertellen Cerise van Egmond en Annemijn Booten die verantwoordelijk zijn voor de Grote Clubactie en alle social media & communicatie bij HLC.

Ik denk dat het onze kracht is dat we de kinderen motiveren door te vertellen hoe leuk het is om langs de deuren te gaan. Hoe gezellig is het om mensen te vertellen over jouw sport en jouw vereniging. Doordat het geen verplichting is om loten te verkopen, voelen onze leden zich vrij.

Steun jouw vereniging

Gemotiveerde lotenverkopers

“Onze leden kijken elk jaar weer uit naar de Grote Clubactie”, vertellen Cerise en Annemijn. Vooral de jonge kinderen vinden het onwijs leuk om een steentje bij te dragen aan de club. Zodra er nieuwe materialen worden gekocht van het geld dat zij hebben opgehaald, geeft dat een trots gevoel bij de leden. “Ik denk dat het onze kracht is dat we de kinderen motiveren door te vertellen hoe leuk het is om langs de deuren te gaan. Hoe gezellig is het om mensen te vertellen over jouw sport en jouw vereniging. Doordat het geen verplichting is om loten te verkopen, voelen onze leden zich vrij”, vertelt Cerise. Alle leden die 5 loten of meer hebben verkocht, krijgen aan het einde van de Grote Clubactie verschillende leuke cadeautjes zoals een frisbee, markeerstiften, een katoenen tas of een leuk spel.

Steun jouw vereniging

Promotie tijdens de lessen

Voor elk lid wordt een verkoopboekje besteld en deze worden een week voor de start uitgedeeld samen met een begeleidende brief. Gedurende de verkoopperiode wordt er veel aandacht besteed aan het motiveren van de leden. Zo wordt er vaak aan het begin van de lessen gevraagd hoe het gaat met de lotenverkoop. Ook wordt er een momentje van gemaakt als er een vol boekje wordt ingeleverd. Volgens Cerise werkt dit ook erg motiverend naar de andere leden toe.

Dit jaar was de online lotenverkoop, naast de verkoopboekjes, een uitkomst.

Persoonlijke QR-codes en linkjes

Naast de inzet van verkoopboekjes heeft de sportclub ook veel gebruik gemaakt van de persoonlijke verkooplinks en QR-codes. De jongere leden kregen hun verkoopboekje mét persoonlijke QR-code, zodat ze zelf konden kiezen hoe ze aan de deur loten wilden verkopen. Volgens Cerise was het plakken van de stickers op de verkoopboekjes zeker de moeite waard. Dat Sportclub HLC dit jaar wéér meer geld heeft opgehaald, komt volgens Annemijn door het toevoegen van de online lotenverkoop. Annemijn: “Dit jaar was de online lotenverkoop, naast de verkoopboekjes, een uitkomst.” Hierdoor gingen ook oudere leden, die niet meer langs de deuren gaan, weer loten verkopen. Zij hebben gebruik gemaakt van de persoonlijke links welke veel verstuurd werden via WhatsApp.

Steun jouw vereniging

Tip: De belangrijkste tip van Cerise en Annemijn is om ervoor te zorgen dat je leden op tijd de verkoopboekjes inleveren. Zo voorkom je dat je te laat bent met het invoeren van de gegevens uit de verkoopboekjes en eventueel loten mis loopt. “Doordat wij zo op tijd begonnen met het verzamelen van de boekjes hadden kinderen die vergeten waren hun boekje in te leveren, toch nog een mogelijkheid dit alsnog te doen.”

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?